Moderatörler: biunlu, Esat Sanlav, Ubeyd
castrobey yazdı:Bu konuda bana en saçma gelen şey, 2 kat diyafram açıklığından bahsedilirken, diyaframın sayısal değerinin 2 ile çarpılması. Misal 2.0 diyaframı neden 2 ile çarpıp 4 olur diyorlar? 2.0'ın 2 kat açığı diyaframın (1 f-stop fazlası) 2.8 olması gerekmez mi? Bu hesaba bir türlü yatmıyor kafam.
Tapatalk kullanarak iPad aracılığıyla gönderildi
castrobey yazdı:Bu konuda bana en saçma gelen şey, 2 kat diyafram açıklığından bahsedilirken, diyaframın sayısal değerinin 2 ile çarpılması. Misal 2.0 diyaframı neden 2 ile çarpıp 4 olur diyorlar? 2.0'ın 2 kat açığı diyaframın (1 f-stop fazlası) 2.8 olması gerekmez mi? Bu hesaba bir türlü yatmıyor kafam.
Tapatalk kullanarak iPad aracılığıyla gönderildi
goodie yazdı:castrobey yazdı:Bu konuda bana en saçma gelen şey, 2 kat diyafram açıklığından bahsedilirken, diyaframın sayısal değerinin 2 ile çarpılması. Misal 2.0 diyaframı neden 2 ile çarpıp 4 olur diyorlar? 2.0'ın 2 kat açığı diyaframın (1 f-stop fazlası) 2.8 olması gerekmez mi? Bu hesaba bir türlü yatmıyor kafam.
Tapatalk kullanarak iPad aracılığıyla gönderildi
Arkaplan bulanıklığı diyaframın fiziksel açıklığına bağlı.
Mesela elinizde bir adet M4/3 ve 1 adet de full frame sensörlü makine var. Bir kişinin boydan fotoğrafını çekiyorsunuz diyelim. O kişiyi kareye sığdırmak için M4/3'te 60mm kullanmanız gerekiyorsa full frame sensörde 120mm kullanmanız lazım.
Full frame sensörde diyafram değerimiz F/4 olsun. Bu mesaja başlarken yazdığım ilk cümle burada olaya dahil oluyor. Full frame gövdedeki 120mm lensin arkaplan bulanıklığı 120/4=30 ile orantılı. M4/3 sensörde 60mm lens kullanırken de aynı bulanıklık oranını yakalamak için diyaframı F/2 yapmalıyız ki 60/2=30 sayısını elde edelim.
Aynı mantıkla giderek Nikon aps-c gövdeyle karşılaştırırsak; aynı kompozisyon için Nikon'da 80mm lens kullanmak lazım ve 80/2,66=30 olacak. Yani M4/3 ile Nikon aps-c karşılaştırması yaparken de hem odak uzaklığını hem de diyaframı 1,33 le çarpmamız gerekiyor. Canon aps-c için 1,25.
Hatta telefonlara kadar hesaplanabilir bu tabii ki. Iphone 7'nin sensör boyutu 1/3.0″ ve bu da 7,2 krop faktöre karşılık geliyor. Iphone'un lensi 3.8mm odak uzaklığına sahip ve diyaframı F/1.8. Bu da full frame sensördeki 28mm-F/13 ikilisine denk geliyor.
castrobey yazdı:goodie yazdı:castrobey yazdı:Bu konuda bana en saçma gelen şey, 2 kat diyafram açıklığından bahsedilirken, diyaframın sayısal değerinin 2 ile çarpılması. Misal 2.0 diyaframı neden 2 ile çarpıp 4 olur diyorlar? 2.0'ın 2 kat açığı diyaframın (1 f-stop fazlası) 2.8 olması gerekmez mi? Bu hesaba bir türlü yatmıyor kafam.
Tapatalk kullanarak iPad aracılığıyla gönderildi
Arkaplan bulanıklığı diyaframın fiziksel açıklığına bağlı.
Mesela elinizde bir adet M4/3 ve 1 adet de full frame sensörlü makine var. Bir kişinin boydan fotoğrafını çekiyorsunuz diyelim. O kişiyi kareye sığdırmak için M4/3'te 60mm kullanmanız gerekiyorsa full frame sensörde 120mm kullanmanız lazım.
Full frame sensörde diyafram değerimiz F/4 olsun. Bu mesaja başlarken yazdığım ilk cümle burada olaya dahil oluyor. Full frame gövdedeki 120mm lensin arkaplan bulanıklığı 120/4=30 ile orantılı. M4/3 sensörde 60mm lens kullanırken de aynı bulanıklık oranını yakalamak için diyaframı F/2 yapmalıyız ki 60/2=30 sayısını elde edelim.
Aynı mantıkla giderek Nikon aps-c gövdeyle karşılaştırırsak; aynı kompozisyon için Nikon'da 80mm lens kullanmak lazım ve 80/2,66=30 olacak. Yani M4/3 ile Nikon aps-c karşılaştırması yaparken de hem odak uzaklığını hem de diyaframı 1,33 le çarpmamız gerekiyor. Canon aps-c için 1,25.
Hatta telefonlara kadar hesaplanabilir bu tabii ki. Iphone 7'nin sensör boyutu 1/3.0″ ve bu da 7,2 krop faktöre karşılık geliyor. Iphone'un lensi 3.8mm odak uzaklığına sahip ve diyaframı F/1.8. Bu da full frame sensördeki 28mm-F/13 ikilisine denk geliyor.
Aslında kafam, diyafram değişkeninin, tüm bu hesapları yaparken bu şekilde kabul edilmesini almıyor. Evet, diyaframın fiziksel açıklığına bakarak hesap yapmamız gerekiyor. Lakin misal 2.0 ile 4.0 arasında 2 değil, 4 kat fiziksel diyafram açıklığı farkı var. Diyaframı 1 f stop (2.8'den 4'e mesela) arttırdığımızda, diyafram açıklığını alan olarak tam 2 kat büyütmüş, dolayısı ile içeri giren ışığı 2 kat yükseltmiş oluyoruz. Fiziksel olarak alanı 2 kat arttırıyoruz yani. Temel fotoğrafçılıkla alakalı tüm hesapları yaparken, 2 kat diyafram açıklığını -doğal olarak- x2 diyafram alanı olarak hesaplarken, iş bu hesaba gelince x2 diyafram yarıçapı hesabına dönülmesi(ki bu durumda 4 kat fiziksel diyafram açıklığına ulaşıyoruz), mantıken de, matematiksel olarak da yanlış geliyor bana.
Bu işin teorisini net bilen abilerden yardım bekliyorum.
castrobey yazdı:Tamam işte, o videoda abinin söylediği şey de aynı değil mi? 2 kat açıklık (dolayısı ile 2 kat ışık) için diyaframı bölmemiz gereken değer ~1.4 diyor abi de. Bu zaten temel fotoğrafçılık (daha doğrusu optik) bilgisi. Biz bunu niye x2 olarak hesaplıyoruz?
goodie yazdı:castrobey yazdı:Tamam işte, o videoda abinin söylediği şey de aynı değil mi? 2 kat açıklık (dolayısı ile 2 kat ışık) için diyaframı bölmemiz gereken değer ~1.4 diyor abi de. Bu zaten temel fotoğrafçılık (daha doğrusu optik) bilgisi. Biz bunu niye x2 olarak hesaplıyoruz?
İlk mesajımda dediğim gibi; arkaplan bulanıklığı diyaframın fiziksel açıklığına bağlı. Fizik böyle işliyor.
Takıldıkları gövdelerde görüş açısı olarak 50mm M4/3 lens = 100mm full frame lens olduğuna göre, fiziksel diyafram açıklıklarının aynı olması için F/X bölümündeki X sayısının da 2 kat olması gerekiyor. 50/2= 25 ve 100/4=25 gibi mesela.
O videoda söylediği şey 2 kat açıklık durumunda diyafram değerinin 1.4 katlarında değiştiği. Buradaki durum ise diyaframın fiziksel açıklığını aynı yapmaya çalışmamız. Elinizde 45mm M4/3 lensi ve 90mm full frame lensi varsa 45mm'yi F/2 yaptığınızdaki açıklığın alanı ile 90mm lensi F/4 yaptığınızdaki alanın değeri aynıdır. İkisinde de açıklığın çapı 22.5mm ve πr² işleminde aynı sonucu verecekler.
Arkaplan bulanıklığını belirleyen şey de bu zaten.
goodie yazdı:O zaman şöyle anlatayım.
M4/3'te 50mm ve full frame'de 100mm lenslerimiz var. İkisi de F/2'de iken fiziksel açıklıkları ne kadar?
Birinde çap 50/2 = 25mm, diğerinde ise 100/2 = 50mm.
πr² işlemine göre;
M4/3 lensimizin açıkığı 3,14 X (12,5mm)² = 490mm²
Full frame lensimizin açıklığı ise 3,14 X (25mm)² = 1960mm²
Yani bu 2 format aynı görüş açısını verdikleri zaman (birinde 50mm diğerinde 100mm) full frame lensteki açıklık m4/3 lenstekinin 4 katı büyüklükte oluyor. Aynı açıklığı (dolayısıyla aynı arkaplan bulanıklığını) sağlamak için full frame lensi 2 stop kısmamız gerekiyor. O zaman full frame lensin hesaplaması da 3,14 X (12,5mm)² = 490mm² şeklinde olacak. Diyaframdaki payda değerini 2 ile çarpmamızın sebebi bu yani.
Kısacası herşey bu 4 kat açıklıkla alakalı.
“Fotoğraf çekme teknikleri” sayfasına dön
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir