Elimden geldigi kadar anlasilir ve basit anlatmaya calisacagim. Bu arada ben Oly yada Pana v.s. firmasi calisani degilim.
Her kurumsal firma donem basinda cesitli konularda butce ve satis tahminleri yapar (yapmasi gerekir). Bir kisim firmalar urun bazli veya cesit bazli satis, maliyet, tahmin v.s. on gorulerini raporlarini olusturduklari tarihteki para biriminin raporu kapsadigi donemin ortalama olan ilgili ulkenin aciklamis oldugu merkez bankasinin doviz kur tutari kullanilarak yapilir.
http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/ ... 05-m5b7XL-Yukarida vermis oldugum web sitesi link I Turkiye Cumhuriyeti Merkez bankasi Nisan 2018 beklenti anketidir. Gorulecegi uzere 2018 yili ortalamasi 1 USD = 4.10 verildigini ama bu beklentinin asildigini yeni tahminin 1 USD = 4.33 TLoldugu belirtilmis. Yani bu su demek oluyor ki 2018 yili Nisan 2018 doneminden sonraki Q2, Q3, Q4 raporlarinin 4.33 ile guncellenmesi gerekiyor Bir kisim firmalar bu beklentiye risk faktorlerini de ilave ederek , bu kuru + 10 ve (veya) % 15 civarinda arttiriyorlar. Simdi bu konuyu anlattigima gore gelelim fiyatlarin guncellemesine.
Ocak 2018 doneminde 1000 TL olan x bir urun 1000 / 4.10 = 243.90 USD,
Nisan 2018 doneminde 243.90 x 4.33 = 1.056.09 TL rapor ustunde guncellenmesi gerekmektedir. Bu guncellem ortalama % 6 yi gostermektedir. Eger firmalar 2018 yilinda ilgili ulkenin cesitli dinamik ve risk faktorlerini de fiyatlandirma, maliyet iliskisine dahil ediyorsa yeni fiyat listelerini % 10 civarlarinda bir fiyat guncellemesi yapabilirler.
Simdi gelelim marka bazli karsilastirmalara. Bir firma yilda 20 urun cikartip bu urunulerin kar marjini ornegin % 30 civarinda baslayip azalan kar marji yontemi ile % 5 lere iniyorsa buna algi operasyonu deniyor. Yani sanki zaman icinde urun yaslandi yada teknolojik olarak eskidi o yuzden fiyati dustu v.s. gibi algiyi Kabul edilebilir bir masal durumu ortsaya cikartiliyor. Dikkat ederseniz her yeni urunde bu en guzel en yeni en mukkemmel soylemli reklamlar yapilirken kimse VAY BE ESKISI DEMEK KI MUKKEMMEL DEGILMIS diye dusunmeden eski olan o zaman mukkemmeldi deniliyor. Oysa zaman icinde incelenen urunlerde eski urunle aralarinda o kadar da mukkemmel bir gelistirme olmadigi bir cok urun ile karsilasiyoruz.
Konumuza donelim ; senede 20 urun cikartan bir firmanin kar marji ile yilda 2 urun cikartan firmalari karsilastirmak elma armut ilskisine baglanir gider. Ama tuketici gozu ile bakildiginda cepten cikan para mantiginda sanki az urun cikartan firma cok zam yapmis yada fiyatlari artmis durumdadir. Oysa Canon veya Nikon firmalarinin yeni cikmamis lenslerinin fiyatlarinda dusus olmadigini hepimiz biliyoruz. Cunku guncel fiyatlar zaten satilmasi gereken kar marji skalasinin icindeki fiyattir. Bu durumda Oly nin fiyatlarini zam yapilmis gibi algilasak ta gercekte TL nin ithal urunler icin deger kaybi ve kaybedilecek deger kaybinin ortalama guncellemesi olarak baktigimizda da anlamli oldugunu finansal acidan gorebiliriz.
Eger ABD de yada Japon yada yasasaydik boyle bir fiyat guncellemesini gormeyecektik hatta neredeyse hep fiyat indirimlerini gorecektik. Baska bir ornek vereyim ; ABD, Japonya gibi ulkelerde maas artislari neredeyse hic yapilmaz. Maas artisi ile yoneticinize gidip bir guncelleme yapilmasini istiyorsaniz ilk soru sen ne yaptin da maasinin artmasini bekliyorsunu duyma ihtimaliniz % 99 dur. Yani ileri gelismis ulkelerde cok onemli bir seyleri yapamadiysaniz yada bulundugunuz pozisyon guncellenmediyse cok uzun sureler liyakat zammi senelik % 1 ler seviyesinde yada hic zamsiz senelerce calisma ihtimaliniz vardir. Enflasyonu yuksek ulkeler de zam alinma sanki cok dogruymus gibi gosterilse de yada algilansa da seneler icinde hep calisanin kaybi oldugu bir gercektir.
Insanin dogasinda hep gelirlerinin artmasini ama harcamlarinin da dusmesini ister. Maaslarimiz yada ticari gelirlerimiz enflasyon oraninda artmasini isterken satin aldigimiz urunlerin de fiyatlarinin enflasyon oraninda artmasi bizi hep algisal olarak kotu etkiler. Ama her firma yasamasi icin kar-maliyet-yatirim analizlerini iyi yapmali ki ayakta kalabilmeli. Enflasyon ve devaluasyon konularini her Turk vatandasi ogrenmesi gerekiyor sanirim. Hani hep deniyor ya dun aldigim urunu bugun satiyorum ama yenisini alip yarin yerine koyamiyorum. Konun kisa ozeti belki de bu.
Olympus OM-D E-M5, Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm f/3.5-6.3 EZ Lens.
Gecmiste yaptiklarimi geriye donup degisteremem, ama su anda ileriye yonelik her seyi hedefleyebilirim.