...
Linkteki ürün C mount ve Çin malı... lakin Pentax değil. Meydanı boş bulunca sallamış herhalde satan arkadaş. Ne olduğunu şuradan görebilirsiniz;
https://goo.gl/4VI0snPentax'ın C mount için üretmiş olduğu lensler var. Bunlardan bazılarının çok iyi sonuçlar verdiğini söyleyebilirim. Mesela şu lensi
https://goo.gl/jPaJLD kullanmıştım ve gayet güzel bir lensti.
Aslına bakarsanız, alırken nelere dikkat edeceğinizi bilmiyorsanız, -markası falan da fark etmez- alacağınız C mount lensin muhteşem ya da rezil çıkma olasılığı var. Öncelikli ve en önemli şey, alacağınız lensin hangi büyüklükte sensörü destekleyecek şekilde dizayn edilmiş olduğu. 1/3 inç için de olabiliyor, 1 inç de. Bu arada Super 16 denilen o meşhur format, zaten 1 inç sensor boyutlarında (2.7 crop factor). 1 inç algılayıcılar için üretilmiş olan C mount lensler, çok kaliteli güvenlik kameraları, laboratuar mikroskopları veya 16mm film kameralarında kullanılıyor. İşte bu lenslerden birini bulursanız, altın buldunuz demektir
Tabii ki bu lenslerin fiyatlarının çok ucuz olduğunu söyleyemeyeceğim.
Konudan fazla uzaklaşmadan, teknik bir iki detay daha vereyim. Bizim m4/3 ya da 4/3 dediğimiz sistemlerin sensor boyutları aynı. O 4/3, inç bazında sensörümüzün boyutunu belirtiyor. Yani bizim sensörümüz, Super 16 (1 inç) sensörden yaklaşık %33 oranında daha büyük. İşte bu yüzden, en büyük sensörü destekleyecek şekilde üretilmiş de olsalar, C mount lenslerin besleyebileceği alan, bizim sensörden küçük kalıyor. Peki o zaman ne olur? Vinyet olur. 1/2, 1/2.3 sensör boyutunu deslekleyen lenslerde daha bariz ve çoğu zaman kabul edilemez olsa da 1 inç için üretilmiş olan lenslerle çok başarılı sonuçlar alınabiliyor. Arada yine bir ek bilgi olarak; bizimle aynı lens sistemini kullanan Blackmagic Pocket Cinema kamera bu konuda daha şanslı. Sebebi ise lens sistemleri bizimle aynı ama sensör boyutu bizimkinden küçük... hatta Super16 formatından dahi küçük. Kesme çarpanları FF 1, APSC 1.5, M4/3 2, Super16 2.7 iken, BMPCC'de 2.88. Bu da C mount lenslerin kullanılabileceği en uygun kamera olarak BMPCC'yi önümüze koyuyor. Bunun dışında, amaç video ise, GH4, GH5 ya da E-M1 Mark II'de 4K çekip, 1080P krop yaparak, vinyet belasından net olarak kurtulmak mümkün. Aynı şeyi, fotoğrafta da, kadrajı biraz geniş alıp, göbektek krop yaparak sağlayabilirsiniz. Ama şunu söyleyeyim; çoğu 1 inç C mount lens ile bunu yapmanıza dahi gerek kalmıyor. Olan vinyet o kadar tatlı oluyor ki, sanki makinenizde Instagram var, ve siz fotoğrafı çekerken vinyeti o koymuş gibi hissediyorsunuz
Kafanızı biraz karıştıracağım ama şunu da söylemeden geçemeyeceğim; vinyet belasından kurtulmanın en temiz yollarından biri de extender kullanmak. 1 inç destekli C mount lensi bir m4/3 makinede extender ile kullandığınızda vinyet sıfıra yakın oluyor. Tabii ki misal 25mm olan lensiniz (2x extender kullandığınızı varsayıyorum) 50mm oluyor, 1 f stop da kaybediyoruz. Yine de 1.2 diyaframlı, 5mm'lere kadar odak uzaklıklı lensler bulunabildiği için, bu kayıplar gözardı edilebiliyor.
Peki neden bu kadar zahmete giriyoruz? En önemli sebeplerden biri, o kadar geniş diyaframları ve açıları, neredeyse bedava fiyatlarla alabiliyoruz. Bir diğer sebep de, özellikle videoda çok enteresan sonuçlar alınabilmesi. Bilhassa dairesel bokeh vermesi yüzünden, videocular bu lenslere bayılıyor. Şurada bazı örnekleri görebilirsiniz:
http://forum.mflenses.com/using-odd-len ... 21860.htmlTamam hepsi değil ama bazıları optik olarak da çok kaliteliler. Cosmicar'ın bazı modelleri, Computar'lar, Canon'lar, Pentax'lar ve özellikle Fujinon'lar... evet, Fujinon. Bakın mesela Fujinon'un şöyle bir lensi var;
http://www.ebay.com/itm/Fujinon-2-7mm-f ... 2434437517 2.7mm... boru değil! Yalnız dikkat edin, Çinli amcalar 25 yuesdolara Fujian fiye bir lens satıyorlar. Bunun bizim Fujinon ile alakası yok, taklaya gelmeyin.
Peki başka nelere dikkat edeceğiz? Bu lensler, sistem olarak bizimkinden tamamen farklı makineler için üretildiklerinden bazı aksaklıklar yaşanabiliyor. Standart adaptörler bazı lenslere cuk otursalar da, bazı lenslere (lensin kıç kısmının boyut ve yapı farkından ötürü) maalesef oturmuyorlar. O zaman tornacının yolunu tutup, adaptörü ya da lensi cuk oturacak şekilde modifiye etmek gerekiyor. Lensin markasından bağımsız, bazı lenslerde çok saçma durumlarla karşılaşabiliyorsunuz. Mesela elimde Polaroid markalı 5.7-24.2mm f1.1 (evet, rakamları doğru okuyorsunuz!) bir C mount lens var ve lensin diyaframı 3 yaprak! Bayağı bildiğiniz üçgen şeklinde kapanıyor diyafram! Entersan, değil mi? Dikkat edeceğimiz bir önemli konu da C mount ve CS mount aynı şey değil. Bir tarafından kablo sarkan ve satıcının C mount olduğunu söylediği bir lensi alırsanız, elinizde öyle kalakalacak! Ha bu lensleri de açıp, kesip - biçip modifiye eden abiler var ama optik öğrenmeye o denli hevesliyseniz doktor olun, çok para kazanın... adam gibi lensler alabilirsiniz bu sayede
Bahsettiğim tüm olumsuzluklara rağmen, bu sistemin kullanıcısı olan herkesin bir C mount deneyimi yaşaması gerektiğine inanıyorum. Aliexpress'te falan satılan Fujian lensler, bu deneyim için biçilmiş kaftan. 25, 35 ve 50mm'lik versiyonları var ve adaptörü ile birlikte 25$ civarı fiyatlarla satılıyor. Bence böyle bir deneyim için bedava sayılabilecek bir bedel bu.
Son olarak bir link vereceğim. Bu linkteki yazıyı üşenmeden okuyun lütfen... çok seveceksiniz.
https://fulgurafilm.wordpress.com/2015/ ... t-lensler/